zondag 13 september 2015

hoe verzorg je een ananasplant?

Hi all,

omdat mijn vader voornamelijk tussen de bloemen en planten werkt had hij pas een ananasplant voor mij meegenomen. Super leuk, maar hoe verzorg je zo'n plant nou eigenlijk? Dat ga ik jullie in dit artikel vertellen, ik vertel ook waar je eventueel een ananasplant kunt kopen of hoe je er zelf een ontwikkelt.

Mijn ananasplant

Dit is mijn ananasplant. Zoals je ziet zit de ananas er nog niet op, maar die komt er nog wel. De meeste ananasplanten zijn voor de sier, en dus niet om op te eten! Er komt gewoon een klein ananasje op die ook heerlijk naar ananas ruikt.

Hoe kom je aan een ananasplant?

Mijn vader heeft hem dus van zijn werk meegekregen, maar ik zag op de site van Ikea dat je hem daar ook kunt kopen. Ik heb even gekeken, en deze is ook voor de sier.
Je kan ook zelf een ananasplant maken, je hebt daar wel geduld voor nodig! Maar hierover lees je later in dit artikel meer!

Hoe verzorg je de ananasplant

Als je dan eindelijk een ananasplant hebt, moet je natuurlijk ook weten hoe je hem verzorgt. Dat laat ik dus nu aan jullie weten!

De ananasplant is niet een hele ideale plant voor als je vaak op reis bent, want hij heeft zijn verzorging echt nodig! Het beste is om het 2 keer in de week gemiddeld water te geven, en als je bijvoorbeeld een weekje weg bent kan je ook voordat je weggaat een grote hoeveelheid water geven. Langer als een weekje zonder water is denk ik niet zo'n goed idee.

Het beste is om hem elke dag met water te 'benevelen' om de bladeren vochtig te houden. Ik heb alleen nog geen plantenspuit waarmee je dat kan doen. Daarom heb ik gewoon een beetje water in een kommetje gedaan en met mijn vinger langzaam de bladen met water ingesmeerd.

De beste plek om een ananasplant neer te zetten is op een zonnige, lichte, vochtige plaats. Bij mij lukt dat op dit moment nog niet helemaal, omdat mijn bureau al een beetje te vol staat, dus hij staat niet op een zonnig plekje, maar op mijn nieuwe kamer ga ik zeker een beter plekje zoeken!

Zelf een ananasplant maken

Ik ben niet een expert in uitleggen hoe je van een oude ananas een ananasplant kan maken, en ik vertel ook alleen wat ik weet. Misschien kan je dit beter op het internet opzoeken als je het echt wilt gaan doen.
Ik heb dus gehoord dat je het vruchtvlees volledig van de bladen af moet zijn en dan moet je hem een bepaalde tijd laten drogen en dan in het water zetten. Als er dan een beetje worteltjes zijn ontstaan kan je hem in de grond zetten. Je moet hem dan goed verzorgen maar ik weet niet hoe dit in zijn werk gaat. Als je hem goed verzorgt gaat de ananas naar ongeveer een 1 jaar groeien en anders na 2 à 3 jaar. Ik weet niet of je deze ananas wel kan eten, maar ik denk het wel.

Nou dit was mijn artikel over hoe je een ananasplant verzorgt en ik hoop dat jullie er wat aan hebben! Ik ga waarschijnlijk over nog meer planten laten zien hoe je ze verzorgt, want ik vind dit wel leuk om te doen. Ik wil het alleen met planten gaan doen die leuk zijn voor binnen dus geen planten van buiten! Weet jij nog een hele leuke plantensoort voor binnen laat het dan vooral achter in de comments!

-XXX- Donna

Geen opmerkingen :

Een reactie posten